Alla inlägg under april 2015

Av Anonym Person - 5 april 2015 00:30

Hej, har nyss kollat på en väldigt givande debatt mellan en ateist och en teist. Nu, vissa tänker att det är slöseri med tid, men man lär sig mycket av det. Och här är lite av det jag lärt mig:


Ibland behöver man inte ha den bästa åsikten, men det är hur man framför den som den utgör hur bra och stark, trovärdig den är. Den kristna i debatten pratar kraftfullt för att få folk att gå med på hans sida. Men alltså, utan forskningen eller utan att forskare skulle börjar utforska andra delar av universum så skulle vi inte veta så mycket om den. Och vissa eller många kristna tycker att bara vi bör tänka på det som händer eller har hänt på jorden och de vill att vi ska minska vårt tänkande kring liv på andra ställen än bara jorden, andra planeter. Medans forskningen hittat nya planeter det möjligtvis kan finnas liv på. Det är bra med kristendomen, för vissa som inte har moral utanför religionen. Men vad är moral då egentligen? Detta är en bra fråga att fråga till den som är kristen eller har en annan religion. Tyck hur mycket du vill att det är helt värdelöst att argumentera om detta, eller att det är onödigt att lyssna på dessa väldigt långa debatterna, men jag tycker att det är givande och man lär sig så mycket av dem. Nya argument, nya vyer.   


Exempel på meningar som nämndes från ateisten och teisten:

"If you know the future, if a god knows the future, (we're talking about his own actions now), if God knows what he's going to choose for lunch tomorrow at 12 PM, then he's powerless to change that. The future is fixed, that puts limits on his omnipitens, so something's got to give. God can be at personal willing with free will, who's not omnicent, or he's keeping an omnicent beeing who doesn't have free will. Somethings got to give, it's like arguing for the existence of a married bachelore." - Dan Barkers. 

 

   

//Anonym.

Av Anonym Person - 4 april 2015 18:34

"Och den tredje dagen så skall han återuppstå." - Bibeln.


Eller något sådant... Förresten, hejsan allihopa! Ja, detta var ju en bra start på ett inlägg. En sak som jag såg idag, lite roligt faktiskt. Det finns en Jesusfestival. Ja, ni kanske redan visste det, men det gjorde inte jag. Som ni vet så är det så att i denna bloggen tänker jag skriva mina djupaste tankar, om det mesta. 

Förresten, innan jag börjar, denna röda färg stör mig väldigt mycket, ska nog ändra till en annan färg, hehe.    Kanske blått, vi får se.

Men för att återkomma till det jag skulle vilja prata om, Jesusfestivalen, påsken och ja, lite annat. 


Jesusfestivalen är en festival då under påsken, som varar i 3 dagar, för att hedra att Jesus offrade sitt liv för oss människor. För att han korsfästes och återuppstod från det döda efter ett visst antal dagar. Woooho, bra kille de där va. Dog för våra synder och allt.... Eller?...

 

Hm... Ja, men vissa människor firar detta och allt de andra som står i bibeln. Typ:

"Om din högra hand förleder dig, skär dig då av den. Eller om ditt högra öga förleder dig, dra då ut det." 

Absolut, varför inte.    Nej, men det jag vill poängtera är att den är helt galen! Säger åt oss vad som är rätt och fel, säger åt oss vad vi får göra eller inte. Den kontrollerar våra tankar, våra tankesätt. Samma sak gäller koranen och andra heliga texter. Den säger helt enkelt åt oss hur vi ska leva våra liv, om man nu väljer att följa någon "helig text". Den är inte så helig när Gud väljer att slänga folk i helvetet, eller när man säger åt folk att skära av kroppsdelar om man syndar eller känner att en del av ens kropp är påväg att göra det...

 

Fullt friskt, absolutely... Sen så är det så att forksning erbjuder otroliga bevis eller syner, medan religonen gör tvärtom. De kan inte tänka utanför sina ramar, men det kan forskning, och det gör forkningen. Ändå säger vissa emot det. Bibeln säger även att jorden är 6000 år gammal, och det stämmer ju inte. Nej, men ibland så argumenterar Bibeln emot sig själv också. Slå upp en vers, läs resten av boken, och tillslut har många andra verser argumenterat emot just den versen. 

 

Gud, kan du bestämma dig? xD     Tydligen inte, men det är okej. För du har miljardtals som följer dig, eller som åtminstone är "registrerade" i kyrkan. Alla är inte anhängare, men många är det. 

 

Nu undrar ni säkert hur jag ens orkar att sitta här och skriva allt det här? Jo, men jag har tröttnat på vissa moral och regler religionen har, eller vissa religioner har. Och att bara sitta och titta på när många krigar för religiösa marker eller när vissa konverterar sina barn till sina religioner utan att de får chansen att vidga sina vyer eller ens chansen att tänka själv. 

 

Det ska vara ett val för alla, och självklart tycker jag att alla ska ha sin rätt till sin religion, oavsett hur dålig den må låta, men man ska inte tvinga på någon en religion, särskilt inte på någon ung, ett barn. 

Sen ska inte en religion diskriminera en speciell person eller folkgrupp, t.ex homosexuella, judar, muslimer, eller andra. För då bör man seriöst ta ett titt på den religionen.

 


Så många oskyldiga människor som dött i religionens namn... Homosexuella som kunde blivit något helt otroligt. Eller annat.

 

Förintelsen har INTE MED RELIGION ATT GÖRA. Utan det har med psykiskt störda personer som Hitler att göra. Om inte han funnits kanske inte det hänt. Men alltför många tar upp denna anledning, och det är bara kallblodigt. Det kommer jag INTE att göra, och det kommer jag ALDRIG att göra. 

 

Men för att avsluta det hela, jag är en ateist, men jag är öppenvidgad. Om någon bevisar att det finns en Gud, och har bevis mer än Bibeln, så bra. Men för stunden så vinner forskningen och religionen förlorar argumenten om huruvida Gud finns eller inte.

 

Oavsett vilken religion du har respekterar jag dig om du respekterar mig.   

 

//Anonym.

 

   Så jäkla cool människa, han är en inspiration till mig faktiskt, trots vissa råa skämt i Family Guy, American Dad och andra serier eller filmer.

   


Av Anonym Person - 3 april 2015 19:16

Hej, och hoppas ni har en bra påskhelg! Vet att jag inte uppdaterar ofta, nu ska jag fixa min bloggdesign, sen ska jag göra en till uppdatering. Håll er uppdaterade, både designen och uppdateringen kommer idag och förstår helt om vissa inte läser min blogg så ofta, för uppdaterar inte alltid så ofta som jag vill göra. Men ska förbättra mig. 

//Anonym.


 

Ovido - Quiz & Flashcards